| Főoldal : 1848-49-es Forradalom És Szabadságharc emlékére |   
		
 1848-49-es Forradalom És Szabadságharc emlékére
  2010.03.15. 18:32 
 
  
1. Petőfi Sándor
„Mondhatjátok az édesanyának, hogy legkedvesebb fia valahol messze  meghalt. Nem hiszi el. S ha eszével nagysokára beletörődik is, szívében  az első ellenkező hírre, a legképtelenebbre is fölébred a remény. A  nemzet évtizedek múlva is lázképeket lát” – írta Illyés Gyula író, költő  Petőfiről szóló könyvében. Ebben a képben az édesanya a magyar nemzet,  legkedvesebb fia pedig Petőfi Sándor. Bizony Petőfi a magyar nemzet  közös emlékezete számára valóban nem egyszerűen egy költő a sok közül,  még csak nem is egy a legjelentősebbek közül, hanem ő A KÖLTŐ. Az ő  verseit ismerik legtöbben, az ő életéből szokás a legtöbbet tudni, róla  született a legtöbb legenda, az ő alakját örökítették meg legtöbbször.  Nem egyszerűen része a modern magyar nemzetnek és a nemzet közös  gondolkodásának, hanem egyik megteremtője. A magyar hagyományban több  száz éve kitüntetett jelentősége van az irodalomnak, s abban, hogy ez  így történt, szintén kulcsszerepe van Petőfinek. Mert a magyar nemzeti  összetartozást, a független Magyarország eszményét, a szabad  Magyarország gondolatát ő fogalmazta meg a leghatározottabban és  legvilágosabban. Felszólalt mindenfajta igazságtalanság ellen, kiállt a  nemzet közös és az egyén személyes szabadságáért. Nem tűrt megalkuvást,  nem tűrt kompromisszumokat. Szemében élet és költészet egy: saját  személyes sorsával és halálával hitelesítette eszményeit.    
Nagyon rövid életet élt: 1823-ban, a magyar reformkor hajnalán  született, és 1849. július 31-én, a magyar szabadságharc végnapjaiban  halt meg. Mindössze 26 éves volt, de teljes életművet alkotott. A magyar  nemzeti ébredés idején a népköltészet hangját szólaltatta meg, ezzel az  addig szűkebb nemzet fogalmát kitágította, és beemelte az egész magyar  népet. Gyerekként és fiatalemberként hihetetlenül tág valóságismeretre  tett szert, lakott sok faluban és városban, különböző iskolákban tanult,  beutazta vagy bebarangolta az egész országot. Igazi költő volt: attól  kezdve, hogy 19 éves korában nyomtatásban megjelent az első verse,  hallatlanul termékenyen, sokat alkotott. Fiatalság, kirobbanó erő, jó  humor, eredetiség, költői öntörvényűség jellemezte verseit. Romantikus  volt, végletekben gondolkodott, és nagyon különböző hangszíneket tudott  megszólaltatni. Ő mutatta meg a magyar tájat a költészetben; boldog  szerelmi verseket alkotott; ő emelte be a népdalt és a népi műfajokat az  irodalomba; ő teremtette meg a modern politikai lírát; ő fogadtatta el a  költészethez méltó nyelvnek a köznyelvet; ő tette költői  követelményekké a közvetlenséget, az élményszerűséget, a  közérthetőséget; ő szabadította föl a költőket a kész formák követésének  kötelessége alól. Ő teremtette meg mindannyiunk közös meséjét, a János  vitézt, a humoros költészet remekét, A helység kalapácsát,  a történelmi fejlődésbe és a forradalmi cselekvésbe vetett hit legszebb  megfogalmazását, Az apostolt, és március 15-e indulóját, a Nemzeti  dalt.  
Forrás: Illyés Gyula: Petőfi. Bp. 1952. Szépirodalmi  Könyvkiadó. 323.p.   
 2. Nemzeti dal
Ha össze kellene foglalni, melyek a magyar nemzeti tudat számára  legfontosabb versek, valószínűleg először a magyar reformkor két nagy  nemzeti ódáját említenénk, Kölcsey Ferenc Himnuszát (1823) és  Vörösmarty Mihály Szózatát (1836). Aztán az 1848-as forradalom  indulóját, Petőfi Sándor Nemzeti dalát (1848), majd a  forradalmat elsirató-éltető Arany János-balladát, A walesi bárdokat  (1857). A huszadik századból három vallomást említenénk, Ady Endrétől A  föl-földobott kő című verset (1909), József Attilától a Hazámat  (1937), végül Radnóti Miklósnak a második világháború poklában írott  versét, a Nem tudhatom... címűt (1944).     
Amikor Petőfi a Nemzeti dalt fogalmazta, még nem tudta,  hogy két nappal később Pesten kitör a forradalom. Verset írt, ügyelt  minden szóra, rímre, ritmusra. Először leírta a kezdő szavakat: „Rajta  magyar”, majd később változtatott rajta, így lett a vers kezdete „Talpra  magyar”. Olyan erejű ez az indítás, hogy sokszor így is emlegetik a  verset, egyszerűen Talpra magyarként. Hat versszakból áll,  mindegyiket egy négysoros refrén zárja. Műfaja szerint politikai dal,  közösségi ének, amelyben egy szónok beszél, s a tömeg visszhangozza a  refrénben a választ. Keletkezése és funkciója alapján az alkalmi  költészetbe tartozik, aktuálpolitikai jelentése és aktuálpolitikai  funkciója volt.    
Az első versszak felhívást tartalmaz a nemzethez, és felveti a  vers alapkérdését: hajlandó-e fölkelni a nemzet a szabadság kivívása  érdekében. A kérdés azonban nem marad nyitva, a refrén azonnal megadja a  választ, és ezt a választ részletezi a többi versszak. A második a  múltra tekint vissza, a harmadik és negyedik a jelen pillanatot  részletezi, a az ötödik és hatodik a jövőről szól. Világos, átlátható és  átélhető ellentétpárokra épül a vers: rab vagy szabad legyen-e a  nemzet, a szabad és dicső múlt áll ellentétben a szolgai jelennel, az  egyén puszta élete áll szemben a nemzet becsületével, a kard a  rablánccal, a dicső hír a gyalázattal, végül a boldog – mert  szabadságban született – utódok tekintenek vissza a mártírhalált halt,  bátor, hősies forradalmárokra.    
A vers a reformkor gondolatvilágában született: a régi magyar  múltat szépnek tartja – éppúgy, mint a Hymnus vagy a Szózat  –, s ebből a hősi emlékből merít erőt a jelen harcaihoz. A nemzet  közösségi létét és szabadságát minden egyéni ambíció fölé helyezi, a  nemzetet tartja a legigazibb közösségnek. Egy szép jövő képét vázolja  föl, és mellé nem rajzolja meg a nemzethalál máshol rendszeresen  megjelenő, fenyegető rémképét. Azért nem, mert itt lelkesíteni akar,  bátorítani, tettekre sarkallni. Nincs más alternatíva a versben, mint a  kivívott szabadság.    
 3. A Nemzeti dal 1848. március 15-én
Ez a vers hangzott fel 1848. március 15-én, Pesten; ezt mondta el  Petőfi a Pilvaxban ugyanaznap reggel („Én Nemzeti dalomat  szavaltam el, riadó tetszéssel fogadtatott”); ezt kiáltotta el az orvosi  egyetem udvarában; ezt követelték már a jogászok („énvelem  elszavaltatták a Nemzeti dalt... fanatikus lelkesedéssel  fogadták”), ez kelt szárnyra rövid idő alatt, és ezt nyomtatta ki a  tizenkét ponttal együtt elsőnek a szabad sajtó. A közhit szerint a  Nemzeti Múzeum lépcsőin is elhangzott, de ha ott nem is, másutt  hallhatták épp elégszer: „Elmondtam először az ifjak kávéházában, azután  a szeminárium terén... végre a nyomda előtt, melyet erőszakosan  elfoglaltunk a hatvani utcában...”. Ezt követelte este a tömeg a Nemzeti  Színházban („Petőfi Nemzeti dalát Egressy Gábor a színpadról  szavalván el, a hatás oly nagyszerű és általános lőn, mennél nagyobb a  nemzet embereit e percig aligha lelkesíté” – Társalkodó,  március 17.). A vers valósággal a forradalom egyik jelszava lett.  Feljegyezték, hogy napokig szavalták, március tizenötödike után is („A  kitétel: »Esküszünk, rabok többé nem leszünk« mint polgári Miatyánk  imádkoztatik.” – Hazánk, március 18.). Jókai aranyos ködfelhőbe  burkolódzó emlékezése, az egykorú lapok lelkesülő vagy fanyar  beszámolói, a kortársak későbbi, lehiggadt visszaemlékezései mind  beszámolnak a költemény elemi hatásáról, arról, hogy a vers azonnal  tömegerő lett, hogy a Nemzeti dal szavai teljesen azonosultak a  forradalommal.     
Forrás: Szabolcsi Miklós: Petőfi Sándor: Nemzeti  dal. Miért szép? A magyar líra Csokonaitól Petőfiig. Szerk.: Mezei Márta  és Kulin Ferenc. Bp. Gondolat, 1975. 467-468. p. 	   
 . A Nemzeti dal mint szónoklat
Petőfi nyilván a vers megírásakor nagy tömegjelenetben gondolkodik,  amelyben a vers első négy sora a kérdés, az utolsó négy pedig a tömeg  részéről felharsanó válasz. Nagy drámai párbeszéd ez, szónoklat, melyben  a költő-népvezér teszi fel a kérdést, adja fel az alternatívát, és a  nép, az őt hallgató tömeg felel. A nép részt vesz a versben, belejátszik  a darabba, a legősibb közösségi művészet törvényei szerint. Hogy mindez  nem irodalomtörténeti légvár, arról az egykorú folyóiratok, napilapok  tanúskodnak, és a kortársak emlékeznek: „Petőfi Sándor elszavalá a Nemzeti  dalát, melyet múlt számunkban szinte közöltünk – hol az  »Esküszünk« szavaknál a jelenlevők mindannyiszor megesküvének, hogy  »Rabszolgák lenni nem akarnak«.” (Nemzeti Újság, március 17.).  „A Nemzeti dal az utcán álló s éljenző tömeg közt  szétosztatott, elszavaltatott, s refrénjét a sokaság utánadörgé fölemelt  ujjakkal.” (Társalkodó, március 17.). Petőfi Nemzeti dala  kétszer szavaltatott el a színpadról, és annak a versenként visszatérő  esküszavait az egész közönség mindannyiszor felemelt ajakkal harsogá a  szavaló Egressy Gábor után.” (Honderű, március 18.).  „Valahányszor a strófák végszavait Petőfi nyomatékosan kiemelte, a tömeg  feltartott kezekkel riadá az »Esküszünk« szót. Este pedig az   »Esküszünk!« végszó önkéntelenül és megannyiszor egybehangzó lendülettel  hangzott el minden ajakról, s még a szavaló körül állott, s énekre  készülő színházi tagok is fölemelt karokkal esküvének hűséget a  szabadság istenének.” (Pesti Divatlap, március 19.). Petőfi  szavaival: „Én velem elszavaltatták a Nemzeti dalt ...  fanatikus lelkesedéssel fogadták, s a refrainben előjövő »Esküszünk«-öt  mindannyiszor visszaharsogta az egész sereg, mely a téren állt.”   
Forrás: Szabolcsi Miklós: Petőfi Sándor: Nemzeti  dal. Miért szép? A magyar líra Csokonaitól Petőfiig. Szerk.: Mezei Márta  és Kulin Ferenc. Bp. Gondolat, 1975. 472-473. p.  	   
5. A Nemzeti dal mint politikai dal
„Dal”-ról van szó. Abban az értelemben, ahogy a Marseillaise  „marsziliai dal” – induló, tehát együttesen énekelt kardal –, a  „dal”-nak nem a „Lied”, hanem a „Chant” értelmében, az együttes éneklés,  a felvonulás annyira XIX. századi, szinte operaszínpadra kívánkozó  formájában. A Marseillaise, a Carmagnole, a beethoveni  Örömóda ilyen „dal”. S „nemzeti” ez a dal, abban is, hogy az  európai dalnak helyi, itteni, itt és most formája, s abban is,  hogy egy öntudatra ébredt közösség első önkifejezése, önmegnyilvánulása.  Ez a „dal” egy politikailag most formálódó, nemzetté csak válni készülő  nép nevében szól. 
Forrás: Szabolcsi Miklós: Petőfi Sándor: Nemzeti dal.  Miért szép? A magyar líra Csokonaitól Petőfiig. Szerk.: Mezei Márta és  Kulin Ferenc. Bp. Gondolat, 1975. 469. p.   
6. A szabadság pillanata
Március 15-én reggel a Pilvaxban néhány álmos ifjú lézengett, az eső  esett, kevés volt a korán kelő; aki eljött, kávéját szürcsölte,  biliárdozott, fecsegett. Petőfi cselekedni akart; néhányat az ifjak  közül otthagyott a kávéházban, tartani vissza a közben érkezőket, nehogy  elszéledjenek; ő néhányad magával elindult az esőben társakat keresni,  felébreszteni a későn kelőket.    
Akit lehet, harcra lelkesíteni.    
Petőfi kezében a varázspálca: elszántság és akarat. Kísérete  növekszik, jogászokhoz mennek, aztán az orvosegyetemre, elhangzik a Nemzeti  dal, felolvassák a Tizenkét pontot: nő a lelkesedés.  Valaki elkiáltja magát: menjünk a cenzorhoz, engedélyeztessük a Nemzeti  dal kinyomtatását. Már indulnának. Természetes mozdulat,  évszázados megszokottság: aki nyomdába menne, előbb a cenzorhoz indul.     
S ekkor megszólal Petőfi, hangja harsog a fejek fölött: cenzorhoz  pedig nem megyünk!   
Fordult a kocka. Eddig: néhány ifjú összegyűlt, lelkesülten  szavalt, éltette a forradalmat. Most: szembefordult a renddel,  hatalommal. Aki két perccel korábban kivált a tömegből, s hazament,  kedélyes kávézgatás közben, pipafüstbe burkolózva mesélte családjának:  egyetemisták jönnek-mennek az utcán, énekelnek, verseket szavalnak,  köztük van Petőfi. És semmit nem tudott arról: történelmi pillanatot  szalasztott el.    
A forradalom pillanata: Petőfi kimondja a cenzúra eltörlését,  törvénnyel, renddel, hatalommal fordul szembe. S akik körülötte vannak:  követik.    
A tél halott: nyomják a Nemzeti dalt.    
Forrás: Szigethy Gábor: Shakespeare-t olvasó Petőfi. Bp.  Magvető, 1979. 169-170. p.   
  
  
Petőfi Sándor: A márciusi ifjak
Szolgaságunk idejében 
Minden ember csak beszélt.  
Mi valánk a legelsők, kik 
Tenni mertünk a honért.    
Mi emeltük föl először 
A cselekvés zászlaját,  
Mi riasztók föl zajunkkal  
Nagy álmából a hazát!   
A földet, mely koporsó volt 
S benn egy nemzet a halott,  
Megillettük, és tizennégy 
Miljom szív földobogott.    
Egy szóvá s egy érzeménnyé 
Olvadt össze a haza,  
Az érzelem lelkesűlés  
A szó szabadság vala.    
(1848. június)  
Forrás: Petőfi Sándor: A márciusi ifjak. Petőfi  Sándor összes költeményei. Bp. Szépirodalmi, 1972.    
 
 
Kronológia
I. Történelmi események 1848 tavaszán
Március  
1. A párizsi forradalom híre elérkezik Pozsonyba.  
3. Kossuth a pozsonyi országgyűlésen összefoglalja a fő követeléseket.  
11. Pesten a fiatalok elkészítik a 12 pontot és megkezdik a 19-i rákosi  tömeggyűlés szervezését.  
13. Bécsben kitör a forradalom.  
15. Forradalom Pesten. Az országgyűlés küldöttsége Bécsbe érkezik.  
16. Pesten megkezdik a nemzetőrség szervezését. Bécsben a császári udvar   elfogadja a magyar országgyűlés legfőbb követeléseit.  
18. A pozsonyi országgyűlés megszavazza a jobbágyfelszabadítást. Pesten  felfegyverzik az első 1500 nemzetőrt.  
28. A király megtagadja a független magyar kormánytól a  jobbágyfelszabadításról szóló törvénycikk szentesítését.  
30-31. Tömeggyűlések Pesten. Pozsonyban az országgyűlés visszaveti a  királyi  leiratot. A király jóváhagyja a független magyar kormányról szóló  törvényjavaslatot.    
Április 
7. Megalakul a Batthyány-kormány.  
11. A király szentesíti a Pozsonyban megalkotott törvényeket (áprilisi  törvények), és berekeszti az utolsó rendi országgyűlést.  
II. Petőfi Sándor életének eseményei 1848 tavaszán
Február 
1.	Megjelenik az Összes Költemények második kiadása. 
Március 
13. Megírja a Nemzeti dalt.  
15. Forradalom Pesten; a forradalom vezéralakja és szimbóluma lesz.  
19. Pest városa díszpolgárnak választja.  
21. A pesti nemzetőrség főhadnagya lesz.  
27-30. Megírja A királyokhoz című versét, amely megjelenése  után nagy  botrányt okoz. Megkezdődik politikai elszigetelődése.  
Április 
Az Életképek című folyóirat társszerkesztője lesz.  
Május 
1. Megjelennek naplójegyzetei Lapok Petőfi Sándor naplójából  címmel.  
Június 
Követté jelölteti magát Szabadszálláson, majd megbukik a választásokon.  
III. Március 15. eseményei
Délelőtt 8 óra: Az előző este kitűzött gyülekezési időpont a  Pilvaxban.  
8 óra után: A Pilvaxban Petőfi először szavalja el a Nemzeti dalt.   
1/4 9 és 1/2 9 között: Indulás az orvosi egyetemre, Petőfi ismét  elszavalja a  Nemzeti dalt.  
10 óra: A mérnök- és jogászhallgatók csatlakozása az Egyetem téren,  Petőfi  harmadszor is elszavalja a Nemzeti dalt. A tömeg a  Landerer-nyomdához  vonul.  
1/2 11 körül: A lefoglalt gépeken megkezdik a 12 pont és a Nemzeti  dal  kinyomtatását.  
1/2 12: A tömegnek Petőfi negyedszer is elszavalja a Nemzeti dalt,  kezében a  kinyomtatott példánnyal.  
1/2 1 tájban: A tömeg eloszlik. Petőfi az író társaival együtt  végigjárja a  szerkesztőségeket, a sajtószabadság hírével a cenzúra mellőzésére  biztatja  azokat.   
Délután 3 óra: A Múzeum-kertben népgyűlést tartanak. Hat fős  bizottság megy a  városi tanácshoz, Petőfi tagja lesz.  
4 óra tájban: A városházán 13 fős Közbátorsági Választmányt választanak,   Petőfi ennek is tagja lesz.  
5 óra körül: A Közbátorsági Választmány kb. 20.000 fős tömeg kíséretében   elindul Budára, a helytartótanácshoz, követelve a cenzúra eltörlését,  Táncsics Mihály szabadon bocsátását és a katonai beavatkozás  megakadályozását.  
7 és 1/2 8 között: A tömeg visszaindul a kiszabadított Táncsiccsal  Pestre.  
8 óra után: Díszelőadás a Pesti Magyar (Nemzeti) Színházban.  
10 óra: A városházán megkezdi első tanácskozását a Közbátorsági  Választmány.  
Forrás: 
I. Márkus István: Forradalom és szabadságharc 1848-1849. Bp. Móra, 1968.  154. p.  
II. Margócsy István: Petőfi Sándor. Kísérlet. Bp. Korona, 1999. 248. p. 
III. Kerényi Ferenc: Petőfi Sándor és kora. Bp. Unikornis, 1988. 94-95.  p. 
 |